Så lyckas du med din reklam på sociala medier

Det kan vara svårt att veta var man ska börja när man ska marknadsföra sig! Speciellt i den stora djungeln som finns där ute idag. Så var börjar man? Först är det bra att tänka över vad du faktiskt ska använda dina sociala medier till och till vilka slags människor som du vill nå ut till. Vad är det som du vill uppnå med din idé och vilka sociala medier är det som du vill arbeta med?

När du har en idé, vet vilken målgrupp du vill nå ut till och vilka sociala medier du vill använda dig av, så är det sedan dags att börja studera! Lär dig mer om sociala medier och hur de fungerar på olika sätt. Läs artiklar, tips på nätet, kolla utbildningar på YouTube eller ta en titt på andra som har lyckats med sina kampanjer! När man arbetar med sociala medier så integrerar de oftast med varandra och kombineras med andra sociala medier eller hemsidor och så det ska bli så strukturerat som möjligt är det bäst att du gör upp en plan så du smidigt vet vad och när innehåll i de olika kanalerna ska publiceras.

Avvakta och se – känner du att du vill ha in mer trafik så se över arbetet om vad som kan bli effektivare samt hur du ska göra det och se över aktiviteterna så att du utvecklar dina sociala medier och håller dem aktiva.

Vad är bra marknadsföring?

Så vad klassas egentligen som bra marknadsföring? När reklam når ut till rätt målgrupp som är intresserade av ämnet i fråga – det är bra marknadsföring. Se till så att kunderna i fråga ofta blir uppdaterade och skapar ett personligt band. Använder du en social kanal för att nå fler människor är det viktigt att ändå ge något till människorna från det sociala mediet – och inte bara använda det i marknadsföringssyfte. Se alltså till att vara aktiv på den sociala kanal som används och skapa själv ett personligt band med kanalen.

Vad är dålig marknadsföring?

När människor blir kontaktade utan efterfrågan eller när ord eller meningar blir repetitiva för personen som lyssnar eller läser reklamen. Reklam som är generell och inte direkt riktad till en målgrupp eller en viss människa är svårflörtat och därmed är det inte så bra marknadsföring, då det får kunden att bli mer lockad om personen har någon slags koppling till reklamen som visas.