Vad är egentligen en lyckad reklamkampanj? Går det att välja ut vissa reklamer som är bättre än andra? Såklart det går! Finns det några reklamer i Sverige som verkligen har lyckats? Idag kan man enkelt se om klipp eller videor är populära tack vare alla sociala medier vi använder idag. Ju mer människor tittar på klippet – desto bättre marknadsföring för reklamen och förmodligen så nås fler kunder i samband med det. Ibland kan till och med “dålig” marknadsföring vara bra för vissa företag, bara man får tittarsiffror. Men riktigt lyckade reklamkampanjer för mig är när kunderna är nöjda, vill köpa produkten som annonseras och blir glada av reklamen.
Amerikanska reklamer är de mest populära
Det är mestadels amerikanska reklamer som har lyckats – vi kan se reklamklipp som Old Spice, Nike’s omtalade slogan “Just do it”, Absolut Vodkas alla flaskor som har skapats och mycket mer. Reklamer som helt enkelt skapar tittarsiffror och som får en att vända blicken efter sig, det är lyckade reklamkampanjer! Om många människor kan jämföra sig eller känna igen sig i reklamen så blir den oftast populär – eller om den har något slags roligt budskap som får folk att skratta, vilket resulterar i att humor kopplas ihop med just det varumärket eller företaget på grund av reklamen.
ICA-reklamen som visas på TV
Alla som tittar på TV har lyckats skapa ett band med den här reklamen och den har även spridit sig till sociala medier och i virala klipp. Reklam-serien är inte bara enkel och visar varorna i åtanke enkelt men samtidigt i ett intressant och spännande syfte – och med humor i såklart. Dessa reklamer är både underhållande och igenkännande, så man får en personlig kontakt med personerna i reklamen! ICA är ett företag som har lyckats mycket bra med sina reklamer.
Igenkännande ikoner som ambassadörer för casino-reklamer
Idag är det många företag som anlitar kända ikoner och stjärnor för att använda ett igenkännande ansikte som kännetecknar reklamen bakom. Många onlinecasinon gör detta idag och det kan vi se på stora casinon som Betsson och LeoVegas. Idag är det många nätcasinon som finns där ute och antalet bara växer – är du designer själv och är intresserad av att arbeta på ett casino så tiden just nu alltså ett ypperligt tillfälle att börja sin nya karriär. Reklamerna behöver vara informativa om vad som faktiskt erbjuds och samtidigt behöver de dra åt sig blickar – så det kan vara svårt att få till en lyckad och god reklamkampanj när det gäller casinospel. Dessutom är det viktigt att hålla en god och korrekt marknadsföring så inte kunderna känner sig lurade när de sedan nyttjar erbjudandet.